Halatlı Asansör Çalışma Prensipleri ve Muhtemel Kaza Nedenleri
Birçok insan asansörlerin ilkel halinin kaldıraçlar olduğunu düşünüyor. Kaldıraçlar kısaca bir ağırlığı az enerjiyle kaldırmaya veya dengelemeye yarayan sağlam bir çubuktan ibaret olan alet. Bir başka tanımla boylamsal olarak verimli bir şekilde katlar arasında yük veya insan taşıma işlevini yerine getiriyor. Kaldıraç tanımından hareketle halatlı asansör ün başlıca işlevinin kaldırmak olduğunu ve bu işlemi denge yoluyla yerine getirdiği söylenebilir. Daha etraflıca anlamak için asansörün işleyiş mekanizmasına değinmekte yarar var. Günümüz asansörleri lokomotif işlevi gören bir motor ve şaft adı verilen çevrelenmiş bir platformdan oluşuyor. Platform kılavuz raylar boyunca kontrollü bir şekilde yukarı ve aşağı yönde hareket ediyor. Yaşanabilecek olası problemlere karşı alınan birden fazla önlem var. Temel mekanizma oldukça basit. Ancak binlerce yıl çözülemeyen problem asansörün nasıl durdurulacağı konusu olmuş. Günümüz dünyasının ayrılmaz bir parçası olan gökdelenler asansör olmadan hayal olurdu denilebilir. Dünya küreselleşip ülkeler arası seyahat sıklaşırken bina içi ulaşım problemi de bu yolla çözülmüş. Asansör, ankara asansör bakımı vesilesiyle hem zamandan tasarruf edildi hem de yeryüzünü boylamsal düzlemde kullanma fırsatına sahip olduk.Halatlı Asansör Mekanizmaları Nasıl İşliyor?
Farklı mekanizmalara sahip asansör tipleri mevcut olsa da en çok kullanılan asansör tipi halatlı asansörler. Lokomotif yani motor genellikle asansör boşluğunun en üstünde yer alır. . Oluklu bir makara yardımı ile halat kabine bağlanıyor ve bir kasnaktan geçiyor. Kasnak kısaca makinelerde hareketi aktarmaya yarayan, kayış veya halatların takıldığı geniş çember olarak tanımlanabilir. Elektrik motoruna bağlı kabloları tutan bir makara mevcut. Elektrikle harekete geçirilen motor bir tarafa dönerken asansör kabini yukarı çıkıyor. Diğer yöne döndüğünde ise kabin aşağı yönde hareket ediyor Kabloların karşı ucundaki karşı ağırlık ise kabin ağırlığını dengeliyor ve asansörün hareketinin aksi istikametinde aşağıya iniyor. Başka bir yönden bakarsak halatların iki uç arasında gidip gelmesi hareketin özü.Ancak bu hareketin plan ve program dahilinde nasıl meydana geldiğinin izahı ise biraz daha karışık. Karşıt ağırlığın ağırlığı tam dolu bir kabinin yarısı kadar oluyor. Karşıt ağırlık ve kabin arasındaki hareket ilişkisi kefeli terazideki denge mekanizmasına benziyor. Normal bir kullanımda mükemmel bir şekilde dengeleniyor. Motorun temel işlevi dengeyi bir yöne veya diğerine doğru yönlendirecek dokunuşu sağlamak. Sistem enerjiden tasarruf ediyor ve parçalarda oluşabilecek yıpranmayı engelliyor. Kabin de karşı ağırlık da şaft içindeki kılavuz raylara bağlı. Asansör yer çekimine karşı hareket eden bir tür tren yolu olarak da düşünülebilir. Kabinin her iki yanında bulunan metal şeritler ile bu kılavuz raylara metal vidalar ve çeşitli aksamlar yardımıyla bağlanıyor. Hareket merkezi üst tarafta ve kabinin aşağı yukarı dengeli bir şekilde hareket etmesini sağlıyor. Motorun bu şekilde çalışması ile ileri geri sallanma önlenmiş ve asansörün içindeki denge sürekliliği sağlanmış oluyor.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder